Terkini :

Tyres | Speed vs Safety

UBER Penang | UBER Pulau Pinang
http://pemandu-uber-penang.blogspot.com/2016/12/uber-penang-uber-pulau-pinang.html

Berani ? Cubalah ! | Murah Gilerrr

Saya share sikit story pasal speeding di jalan raya.
Kawan saya share pagi tadi.
Ada betul juga katanya..

☆Cerita seorang teman☆

Semalam appt ngn client aku seorg sn. engineer, expertise nya dalam traffic engineering. So..aku pn tanya soalan:

Aku: Tuan, kenapa hiway malaysia cuma max limit 110km/h..kenapa mesti 110 km/h...bukan 180 km/ h..atau  360 km/ h.?

Client: sebenarnya hiway di malaysia di design max speed 120 km/ h...bukan 110 km/ h...tp kita letak 110 km/ h supaya play safe. Dan tolerance +10 km/ j saja di reserve untuk any unexpected event untuk minimizekan injury jika berlaku.

Material yg hiway kita gunakan sekrg cuma mampu bg full traction dalam max speed 120 km/ h...maknanya klu speed over limit...tayar dah x grip jalan..sebab tu klu tgok keta xcident yg lari over limit. Semuanya seriuos injury or death terus. Sebb faktor material jalan dan kapasiti traction tayar kereta. Info ni yg ramai x tahu.

Kita boleh design hiway untuk max speed 400 km/ h...macam litar sepang...tp kos material tinggi...sanggup ke hang nak bayar kos  tol mahal2...naik tol 20 sen pun riuh setahun...haha..

1 lg...hari ni teknologi enjin lebih maju dr teknologi tayar...enjin skrg org bole design bg laju smpai 800 km/ h atau lebih lg....tp tayar harini yg high spec pn max speed cuma bole pegi smpai below 400 km/ h....tayar yg ferrari n lambho pakai skrg...

Dapat something x....so jangan speed laju2 k....

Yg Ni baru lah Boleh Kita viral kn.. Ilmu utk keselamatan kita...

Amacam gang...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan ulasan anda di sini.
Semoga kita akan bertemu lagi nanti.
insyaAllah.
aamiin.