Terkini :

Thursday, June 8, 2023

PROTON SAGA KEJAYAAN MALAYSIA !





Syarikat pengeluaran kereta Proton Malaysia memulakan operasi pada tahun 1985 dengan menjadi syarikat pengeluaran kereta nasional pertama di Malaysia. Proton mempunyai visi untuk menjadi peneraju industri automotif Malaysia dengan menghasilkan kenderaan yang berkualiti dengan harga yang berpatutan untuk rakyat Malaysia. Sejak penubuhan syarikat tersebut, Proton telah berjaya mengeluarkan pelbagai jenis kenderaan yang telah banyak diterima oleh masyarakat.

Bagaimanapun, pada tahun 2000-an, Proton mengalami beberapa cabaran yang menyebabkan keuntungan syarikat tersebut menurun. Kadar permintaan kenderaan Proton turut menurun disebabkan oleh kehadiran kenderaan import dan peningkatan kemampuan pemasaran oleh syarikat-syarikat automotif lain. Kerugian yang dialami oleh Proton dianggap sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada krisis ekonomi pada tahun 2008.

Setelah menjalani beberapa perubahan perniagaan, pada tahun 2017, Proton terserap oleh syarikat automotif asal China, Geely. Ini merupakan jangkaan baik bagi syarikat tersebut, kerana Geely diketahui sebagai syarikat automotif yang berjaya dan berkualiti tinggi. Dalam masa kurang dari sebulan selepas pengambilalihan oleh Geely, Proton telah memperkenalkan model baharu yaitu Proton X70.

Antara langkah-langkah strategik yang dilakukan oleh Proton setelah menjadi anak syarikat Geely adalah dengan memperkenalkan produk-produk baharu dan membuka hubungan perniagaan dengan negara-negara baru. Ini dapat meningkatkan jualan dan memperluaskan pasaran kenderaan Proton ke pelbagai negara di luar Malaysia.

Secara keseluruhan, Proton telah menjadi syarikat automotif yang terkenal di Malaysia sejak tahun 1985. Dalam usaha mempelbagaikan kendaraan, Proton telah berjaya mencipta pelbagai jenis dan model kenderaan yang memberikan kepuasan kepada pengguna. Terakhir, dengan pengambilalihan oleh Geely, diharapkan akan membawa kejayaan baru bagi syarikat tersebut dalam membuat kemajuan yang berterusan dan mempertahankan kedudukannya sebagai syarikat kereta terbaik di Malaysia dan dunia.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan ulasan anda di sini.
Semoga kita akan bertemu lagi nanti.
insyaAllah.
aamiin.