Terkini :

Tuesday, April 25, 2017

Program LINUS !?

Akronim kepada perkataan LI ( Literasi ), NU ( Numerasi ) dan S ( Screening – Saringan ). Jadi maknanya Program Saringan Literasi dan Numerasi.

Program ini dirancang dan dibentuk sebagai penambahbaikan program sedia ada ( #KIA2M ), memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010 menguasai asas #membaca, #menulis dan #mengira pada akhir tahun 3 menjelang Tahun 2011.

National Key Result Areas ( #NKRA’s ) KPM telah menyasarkan bahawa semua murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran berkeupayaan menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikut pendidikan rendah menjelang 2012. Program ini mula dilaksanakan pada tahun 2010 melibatkan murid Tahun 1 di sekolah rendah.

Bahagian Pembangunan Kurikulum ( #BPK ) telah dipertanggunajawabkan untuk menerajui usaha mengatasi masalah literasi dan nemerasi di kalangan murid sekolah rendah.

Program #LINUS – Numerasi : operasi asas matematik digubal khusus bagi menangani masalah yang dihadapi murid dalam menguasai kemahiran asas mengira serta memahami idea matematik yang mudah dan mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik dalam kehidupan harian.

Kandungan program telah dipilih dan disusun supaya dapat memberi pengalaman yang cukup kepada murid untuk membina asas yang kukuh dalam membuat pengiraan dan seterusnya membolehkan mereka mengikuti pembelajaran matematik dengan lebih bermakna dan berkesan.

RASIONAL PROGRAM LINUS

Masalah murid yang tidak mempunyai masalah pembelajaran yang masih belum menguasai kemahiran asas 3M dengan baik belum dapat diatasi sepenuhnya walaupun KPM telah melaksanakan pelbagai program pemulihan.

Antaranya:

1. Program #KIA2M untuk murid Tahun 1 yang mula dilaksanakan pada tahun 2006.

2. Program pemulihan untuk murid Tahun 2 dan 3 yang dikendalikan oleh guru pemulihan khas di sekolah masing-masing.

3. Program Pemulihan Asas Kemahiran Membaca, Menulis dan Mengira ( #PROTIM ) untuk murid Tahap 2.

4. PROTIM selepas #UPSR.

#KPM berpendapat suatu pendekatan yang bersepadu perlu dilaksanakan supaya masalah literasi dan numerasi dapat dikesan dan dipulihkan seawal Tahap1. Perkara ini perlu diberi perhatian yang serius kerana murid yang tidak menguasai kemahiran asas 3M merupakan kumpulan yang berisiko keciciran dan berhadapan dengan kesukaran memenuhi keperluan melanjutkan pelajaran dan kerjaya.

STRATEGI PELAKSANAAN LINUS DI SEKOLAH

Program LINUS ini #WAJIB dilaksanakan di semua #SK, #SJKC, #SJKT dan #SABK. Terdapat 3 peringkat saringan bagi setiap tahun, iaitu: Saringan 1 ( #Mac ), Saringan 2 ( #Jun ), Saringan 3 ( #September ).

Semua murid Tahun 1 akan menduduki ujian LINUS Saringan 1 untuk menilai tahap penguasaan kemahiran asas mereka pada awal tahun setiap tahun.

Program ini dikendalikan oleh guru #BM, #Matematik dan #Pemulihan. Instrumen dibina dalam dwi bahasa iaitu :-

1. Bahasa #Melayu - Bahasa Inggeris,
2. Bahasa #Cina - Bahasa Inggeris dan
3. Bahasa #Tamil - Bahasa #Inggeris.

DEFINISI LITERASI
 
Keupayaan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan dan ayat serta mengaplikasikan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran dan komunikasi harian.
KEMAHIRAN ASAS LITERASI

TAHUN 1
=======

Boleh membaca, menulis dan memahami #minima 500 patah perkataan dan ayat mudah.

TAHUN 2
=======

Boleh membaca, menulis dan memahami minima 800 #patah perkataan dan ayat mudah menggunakan kata sendi.

TAHUN 3
=======

Boleh membaca, menulis dan memahami minima 1000 patah #perkataan dan ayat mudah dengan kata sendi dalam satu perenggan.

12 KONSTRUK YANG DIUKUR DALAM SARINGAN LITERASI
 
Konstruk 1 :
Keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan.

Konstruk 2 :
Keupayaan membaca dan menulis suku kata terbuka.

Konstruk 3 :
Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata terbuka.

Konstruk 4 :
Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup.

Konstruk 5 :
Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup.

Konstruk 6 :
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.

Konstruk 7 :
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi diftong

Konstruk 8 :
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding.

Konstruk 9 :
Keupayaan menulis perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung.

Konstruk 10 :
Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.

Konstruk 11 :
Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah.

Konstruk 12 :
Keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan.

DEFINISI NUMERASI

Keupayaan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.

KEMAHIRAN ASAS NUMERASI

TAHUN 1
=======

>>> Kemahiran :
Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 50.

>>> Operasi Asas :
Faham fakta asas tambah dan tolak

>>> Aplikasi :
Mengira wang hingga RM 10, memahami masa dan ukuran asas

TAHUN 2
=======

>>> Kemahiran :
Membaca, menulis dan mengira turutan nombor hingga 100

>>> Operasi Asas :
Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi

>>> Aplikasi :
Mengira wang hingga RM 50, memahami waktu dalam jam dan mengukur panjang/pendek objek

TAHUN 3
=======

>>> Kemahiran :
Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 1000.

>>> Operasi Asas :
Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi

>>> Aplikasi :
Mengira wang hingga RM 100, memahami waktu dalam jam dan minit serta mengukur objek dalam unit piawai

12 KONSTRUK YANG DIUKUR DALAM SARINGAN NUMERASI

Konstruk 1 :
Keupayaan pra nombor dan mengenal angka

Konstruk 2 :
Keupayaan membilang

Konstruk 3 :
Keupayaan memahami nilai nombor

Konstruk 4 :
Keupayaan membuat seriasi

Konstruk 5 :
Keupayaan mengenal mata wang Malaysia

Konstruk 6 :
Keupayaan menyatakan waktu

Konstruk 7 :
Keupayaan mengendalikan operasi asas

Konstruk 8 :
Keupayaan mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang Malaysia

Konstruk 9 :
Keupayaan mengukur panjang objek, jisim objek dan isipadu.

Konstruk 10 :
Keupayaan menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya

Konstruk 11 :
Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian terhad kepada nombor bulat

Konstruk 12 :
Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian melibatkan mata wang, masa dan ukuran panjang.

Kredit:
http://portallinus.ppdkualakangsar.edu.my/

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan ulasan anda di sini.
Semoga kita akan bertemu lagi nanti.
insyaAllah.
aamiin.